Schrijven als therapeutisch middel

Bekijk je verleden vanuit een ander perspectief

Wat is schrijven als therapeutisch middel?

Onder begeleiding autobiografisch schrijven kan worden ingezet als therapeutisch middel. Het is een eenvoudige en toegankelijke manier om in korte tijd zelfonderzoek te doen. Met gerichte oefeningen ga je al schrijvend terug in de tijd en worden door middel van associatieve oefeningen, herinneringen opgeroepen die onder het stof vandaan worden gehaald.

Door op onderzoek te gaan, in te zoomen én weer uit te zoomen, kun je oude gebeurtenissen:

  • opnieuw beleven;
  • met andere ogen bekijken en met de kennis van nu;
  • vanuit een ander perspectief bekijken;
  • een rode draad herkennen.

Na een oefening zoomen we altijd weer uit om ook weer afstand te nemen.

Deze werkvorm is niet bedoeld om diep in het verleden te graven maar om jezelf beter te begrijpen. Te zien waar je vandaan komt en welke gebeurtenissen en mensen van invloed zijn geweest op de mens die je nu bent.
Het is een goede manier om uit de zogenaamde ‘wheelstories’ te komen (het verhaal dat over je verleden dat altijd herhaald wordt en daardoor waar lijkt). Door je nieuwe ontdekkingen, verandert jouw kijk op je leven.

Je weet van tevoren niet welke herinneringen boven komen. Het is daarom belangrijk dat je op de eerste plaats goed voor jezelf zorgt tijdens het schrijven. Voel je weerstand, angst of schaamte bij het schrijven en/of het delen van je stuk? Dan ben je altijd vrij om te ‘passen’ of om de oefening in een aangepaste vorm te doen.

Hoewel we teruggaan in de tijd, is mijn manier van coachen is oplossingsgericht en toekomstgericht. De oefeningen zijn gericht op het herkennen van oplossingen in het verleden, jouw hulpbronnen en zelfcompassie.

Doel van het programma en de opdrachten

  • Rode draad herkennen oplossingen
  • Positieve kijk op de toekomst
  • Herkennen karaktereigenschappen
  • Met compassie kijken naar jezelf
  • Zien waar je goed in bent
  • Herkennen wie/wat jouw hulpbronnen zijn
  • Door de herinneringen het heden in groter perspectief zien
  • De ontwikkeling die je doormaakt zien
  • Door de mogelijkheden vanuit het verleden zicht krijgen op mogelijkheden voor de toekomst
  • Herkennen van de stress-signalen

Dit programma is onderdeel van mijn coach trajecten maar ook heel goed te volgens als losse cursus.


Sessie 1 Kennismaken met autobiografisch schrijven

Doel van deze sessie
Proeven van autobiografisch schrijven. Vertrouwd raken met deze werkvorm. Zien dat je met iedereen (ook vrienden) positieve én negatieve ervaringen hebt.

Sessie 2 Hulp vragen

Doel van deze sessie
Zien dat er veel dingen zijn die je ooit níet kon en nu wel. Realiseren dat je hulp mag vragen en dat hulp krijgen fijn kan zijn en soms ook echt nodig is.

Sessie 3 Zelfcompassie

Doel sessie
Compassie voelen voor jezelf. Niet zo streng zijn voor jezelf.

Sessie 4 Stress en ontspanning

Doel sessie
Herkennen welke oplossingen je nu al hebt om stress te verlagen. Wat voor jou werkt.


De sessies worden gegeven:

  • in groepen van maximaal 8 personen
  • online met maximaal 4 personen
  • onder persoonlijke begeleiding 1-op-1

Het thema van de schrijfsessies kan altijd aangepast worden op persoonlijke behoeften.

Lotty Rothuizen


Coaching in de natuur voor ondernemers met een burn-out. Als burn-out survivor én met 30+ jaar ondernemerservaring weet ik waar je mee te maken krijgt.


06-13 59 30 44 | [email protected] | Padakker 36, 4824SR, Breda
BTW-id: NL001649116B96 | KvK 20169938 | NL59 KNAB 0405 1796 77