Stress op zich hoeft helemaal niet ongezond te zijn. Sterker nog, zonder stress ben je waarschijnlijk niet eens gemotiveerd om ’s morgens je bed uit te komen. Stress zorgt ervoor dat je lichaam in de actiestand wordt gezet en kan zelfs zorgen voor topprestaties. Er is wel een verschil tussen stress met en zonder herstel.

Het probleem zit ‘m dan ook meestal niet in de stress (of stressoren), maar de hoeveelheid stress en hoe lang de stress aanhoudt zonder tijd om tussendoor te herstellen.

Hersteltijd

Als je altijd voldoende hersteltijd neemt, geef je lichaam en geest de tijd om te ontspannen en tot rust te komen. Vormen van hersteltijd zijn: sporten, slapen, lezen, luieren, wandelen in de natuur, yoga, mediteren, muziek luisteren, creatief bezig zijn. Zorg voor prikkelarme bezigheden zodat je brein niet de hele tijd aan hoeft te staan. Leer zelf het verschil voelen tussen opladen en opwinden!

 

Stress met en zonder herstel

Lees hier hoe een burn-out ontstaat.

 

 
 
Rust, zelfvertrouwen, plezier

Lotty Rothuizen


Schrijfster, coach en buitenmens.

Ik doe waar ik goed in ben en waar ik blij van word en waar ik anderen mee help. Schrijven, wandelen, coachen. Los van elkaar of in verschillende combinaties. Het werkt!

So many ways to say hello!


06- 13 59 30 44 | [email protected] | Padakker 36, 4824SR, Breda

BTW-id: NL001649116B96 | KvK 20169938

 Algemene Voorwaarden | rek.nr: NL55ABNA0831823070