Leestijd: 7 minuten

Zelfzorg: hoe pak je het aan?

Eerder schreef ik al dat voelen en herkennen van emoties aan de basis staan van zelfzorg. Als je iemand bent die veel in zijn hoofd zit, alles rationaliseert en in oplossingen denkt, is de kans groot dat je wat minder bedreven bent in voelen wat er in je lijf gebeurt. Ook perfectionisten willen nogal in hun hoofd blijven hangen.


‘Naar je tenen ademen? Dat kán helemaal niet!’ riep hij.


Een paar jaar geleden ging ik samen met mijn lief naar Emotioneel Lichaamswerk. Ik vond het bijzonder dat hij meeging want hij deed alles met zijn hoofd. Toen de trainer vroeg om onze ogen te sluiten en naar onze tenen te ademen en hij zag hoe iedereen dat deed, verklaarde hij ons voor gek. ‘Naar je tenen ademen? Dat kán helemaal niet!’ riep hij.
Inmiddels stuurt hij zijn adem naar alle plekken in zijn lijf. Het is dus helemaal goed gekomen met hem 😉.

Stressdans

Photo by Ahmad Odeh on Unsplash

Voelen kun je leren en dit kan je daarbij helpen:

Er zijn allerlei manieren waardoor je beter gaat leren voelen, om de aandacht van je hoofd naar je hart te brengen.

  • Yoga
  • Mediteren
  • Emotioneel Lichaamswerk
  • Mindfulness
  • Haptonoom
  • Bewust ademen
  • Dansen

Op deze manier kun je leren gevoelens in je lichaam te herkennen. Veertien jaar geleden ging ik op aanraden van een coach, voor het eerst naar emotioneel lichaamswerk. Ik had een lange destructieve relatie achter de rug en wist echt niet meer wat ik zelf wilde of voelde en daardoor kon ik ook mijn eigen grenzen niet meer aangeven.

Die eerste keer voelde ik me ongemakkelijk (dát voelde ik wel). Maar ik kan nu zeggen dat het mijn redding is geweest om in een veilige setting vertrouwd te raken met wat je lichaam je te zeggen heeft. Als je lichaam je kompas is, kun je keuzes maken die goed voor jou zijn. Daarnaast is het goed om te leren woorden te geven aan wat je voelt.

Uit balans, waar heb jij behoefte aan?

Ondanks dat je goed voor jezelf zorgt, kan je nog steeds (flink) uit balans raken. Don’t blame yourself!

Je hoeft niet in paniek te raken bij de eerste signalen van stress maar houdt het langer aan en krijg je stress-gerelateerde klachten? Dan heb ik goed en slecht nieuws voor je. Ik begin met het slechte nieuws: je bent ergens over je grenzen heen aan het gaan. Zoek uit waar je aan jezelf voorbijgaat.
Het goede nieuws? Het is tijd om meer te doen van alles wat jij leuk vindt en wat goed voor je is.

Verplicht leuke en fijne dingen doen

Leuke dingen doen, hoe moeilijk kan dat zijn? Voor de meeste mensen is dat nog knap lastig. Want we hebben nu eenmaal eerder de neiging om rotgevoelens te onderdrukken of te verdoven. Door steeds meer zoete dingen te eten. Veel koekjes bij de koffie, snoep in de auto en iets te snaaien naast de computer. Ontspannen (verdoven) met alcohol. Werkt snel en effectief. Langer in bed blijven liggen en ’s avonds op de bank hangen met Netflix en een ijsje.

Het ‘helpt’ allemaal wel even maar in feite ben je jezelf aan het volproppen met snacks. Snacken in plaats van voeding.

 


Het is tijd om meer te doen van alles wat jij leuk vindt

en wat goed voor je is.


 

Je kunt jezelf voeden door dingen te doen die je leuk en fijn vindt én die gezond (of in elk geval niet slecht) voor je zijn. Ik heb voor mezelf een lijstje van dingen waar ik blij van word én waarmee mijn batterij oplaadt.

Mijn lijstje (in willekeurige volgorde) ziet er zo uit:

  • Wandelen
  • Sauna
  • Vrijen
  • Dansen
  • Documentaires kijken
  • Podcasts luisteren
  • Boek lezen
  • In dankbaarheidsboekje schrijven
  • Hond Happy knuffelen
  • Yoga

Als ik er écht moeite voor doe om regelmatig dingen van deze lijst te doen, kom ik vanzelf dichterbij mezelf, in mijn lijf en ga ik mij automatisch weer beter voelen.
Vraag je niet af of dat wel lukt maar bedenk hoe dat je lukt. Je hebt het nodig.

Dus je neemt je niet voor dat je elke ochtend eerst een halfuur voor jezelf wil hebben. Nee, be smart: wees specifiek in je voornemen en bedenk hoe laat je je wekker zet, wat je gaat doen, waar, hoelang én wat je doet als er onverwacht tóch iemand aan je hoofd komt jengelen.

Op het moment dat ik dit schrijf, zit ik op dag vier van opladen en herstellen.
Ik merkte dat het nodig was. Ik zat niet goed in mijn vel, veel aan het nadenken, niet productief en vaak gespannen. Door corona zijn de uitwijkmogelijkheden beperkt. Een film pakken, naar een festival of uit eten gaan, zit er al een tijd niet in. Bovendien zitten we allemaal op elkaars lip, terwijl ik er juist behoefte aan heb om alleen te zijn.

Ik heb daar iets op bedacht.

Ik sta deze week elke dag om zes uur op en dan beginnen zes uren die ik helemaal besteed aan mezelf 👊. Om kwart voor zeven ben ik in de polder of het bos. Om twaalf uur heb ik een uur gewandeld, yoga gedaan, heb ik een zonnebankje gepakt (niet goed voor je huid, wel lekker), met een podcast erbij, ben ik in bad geweest én heb ik een documentaire gekeken.

Mijn werkdag? Van 12:00 tot 17:00 uur.

Ik drink geen alcohol en ga vroeg naar bed. In bed schrijf ik drie dingen in mijn dankbaarheidsboekje. Morgen weer zo’n dag!

Het resultaat is dat ik weer in sync ben met mijn gevoel. Dat ik mijn onzekerheden en emoties de ruimte heb gegeven en ik me weer opgeladen voel. Ik heb emotioneel opruiming gehouden en dat was blijkbaar nodig. Ik heb weer rust in mijn hoofd.

Als ondernemer ben ik gewend om aan te poten, maar dit is dus de andere kant van de medaille: ik mag mijn tijd zelf indelen en ik maak daar nu heerlijk gebruik van!

Natuurlijk kan niet iedereen zich zo’n retreat-aan-huis permitteren en dit is ook voor het eerst dat ik het zo doe (ik hou het er wel in!). Ik wil je vooral aanmoedigen creatief te zijn, als je denkt dat jij geen tijd kunt claimen voor jezelf. Als jij het niet doet, wie doet het dan voor jou? Nogmaals: vraag je niet af of dat wel lukt maar bedenk hoe het je lukt!

Ik ben heel benieuwd hoe jij tijd vrijmaakt voor jezelf en of het je ook lukt in moeilijke tijden? Of vind je het lastig om zelfzorg voorrang te geven in jouw hectische leven en wil je daar eens met mij over praten tijdens een verfrissende wandeling?

Lees ook:
Zelfzorg is maatwerk
Wat je moet weten over stress en herstel: zo werken de drie emotieregulatiesystemen

 

 

 

Rust, zelfvertrouwen, plezier

Lotty Rothuizen


Schrijfster, coach en buitenmens.

Ik doe waar ik goed in ben en waar ik blij van word en waar ik anderen mee help. Schrijven, wandelen, coachen. Los van elkaar of in verschillende combinaties. Het werkt!

So many ways to say hello!


06- 13 59 30 44 | [email protected] | Padakker 36, 4824SR, Breda

BTW-id: NL001649116B96 | KvK 20169938

 Algemene Voorwaarden | rek.nr: NL55ABNA0831823070